Klateczkę z unasiennioną matką /otwór zamknięty ciastem / mocujemy do deski. Deskę za pomocą sznura przerzuconego przez gałąż drzewa zawieszamy nad dużym lnianym ręcznikiem położonym na ziemi./ musi prawie dotykać ręcznika /
Z kilku rodzin wyjmujemy po ramce z pszczołami i strząsamy je na ręcznik.Pszczoły reagując na feromony matki tworzą kłąb.Stopniowo podciągamy klateczkę coraz wyżej, ale tak żeby utworzony kłąb prawie dotykał ręcznika i kolejne pszczoły mogły się podczepić.Strząsamy tyle pszczół ile uznamy za stosowne.O tej porze roku 1/2 kg powinno wystarczyć do rozwoju nowej rodziny.Trzeba uwzględnić to, że część pszczół po pewnym czasie zdecyduje się na opuszczenie tego kłębu i zrobić go trochę większym.Zaletą tej metody jest to , że w tym roju zostają tylko te pszczoły, które tego chcą , więc nie trzeba go więzić np. w piwnicy lecz od razu można go ulokować w ulu.
Istotne jest aby sztuczny rój był tworzony w ” słońcu ” i wisiał ok. 2 godzin przed umieszczeniem w ulu.Najlepiej tworzyć go ok. godz. 14-tej.