Pojawienie się się czerwiu garbatego w kwietniu i brak czerwiu jest oznaką, że pojawiły się trutówki.Przeglądając literaturę spotkałem się z kilkoma metodami.

Wybrałem najbardziej ekonomiczną oraz najmniej dezorganizującą pracę w pasiece- jedyny warunek to posiadanie zapasowej matki z ubiegłego roku.

Wycofujemy ul stojący obok zabierając z niego matkę i zamykamy ją w klateczce.

Ul z trutówkami przesuwamy w miejsce usuniętego ula i wkładamy klateczkę z matką pobraną z usuniętego ula.Nalot pszczół z normalnej rodziny powoduje likwidację pszczół trutówek –  po dwóch dniach  kiedy pszczoły zrobią już porządek z trutówkami – uwalniamy matkę.

Do usuniętego ula podajemy matkę zapasową traktując wycofany ul jak typowy odkład.

About lsajdak

Pszczelarsto to moja pasja

One response »

  1. Michał M pisze:

    Można też i inaczej z trutówka postąpić. Ja w tym sezonie mając młoda nieunasienioną matkę którą dosłownie znalazłem na pasieczysku poddałem rojowi z trutówką. Lecz przed tym zabiegiem wyjąłem wszystkie ramki z pszczołami z ula strząsnąłem wszystkie pszczoły na trawę i do ula włożyłem ramki bez pszczoły. Następnie poddałem matkę w klateczce. Trutówka została na trawniku a pszczoły przyjęły matkę nie unasienioną- obecnie pięknie czerwi. (fakt, że w kwietniu ciężej o matki:) lecz dla ratowania jednego roju nie ryzykowałbym utraty dwóch)

Skomentuj

